Man kommer inte ut ur hotellrummet
förän man bombarderas av intryck, allt är nytt och omvälvande.
Inte helt enkelt att klä allt med ord och göra upplevelserna
rättvisa, men jag tänker göra ett tappert försök och ber om
överseende för mina ord. För att ge er och mig själv någon form
av ordning tänkte jag köra lite tema för att på de viset begränsa
och då förhoppningsvis bli saklig och mindre utsvävande. Ty detta
är den stora svårigheten, just att inte kasta sig ut i en
okontrollerad känsloresa.
Tema fortskaffningsmedel:
Alla har någon gång sett de gamla
Amerikanska bilarna från femtiotalet som rullar på gatorna i
Havanna. Jag misstänkte lite grann att de var ett charmigt sätt att
göra PR för denna stad men det finns en naturlig förklaring,
femtiotalet var Kubas guldålder då Amerika till och med exporterade
nya bilmodeller till Kuba innan amerikanarna själv fick köra de. Nu
har jag sett dem, hört dem och inte minst känt stanken från dem.
Dessa fullkomliga rishögar till bilar som i vilket annat land som
helst vore bannlysta. De är så underbart slitna att man inte tror
sina ögon. De forna V8:orna har sedan länge bytts ut mot mindre
”ekonomiska” alternativ, lastbilsdieslar i synnerhet men även
öststats bensinfyror från tidigt åttiotal, till och med en och
annan trecylindrig tvåtaktare driver dessa tretons monster i mycket
maklig fart fram längs gatorna. När man kommer riktigt nära en av
dessa reliker ser man i vilket bedrövligt skick de är i, rostlagade
oräkneligt många gånger, chassi och hjulupphängningar ombyggda
till oigenkännlighet. Sedan kan vi gå in på ljud och
doftupplevelser som slår alla tänkbara rekord. När jag i morse
vandrade längs Ave Antonio Maceo som går runt Havanna längs kusten
låg värsta smoggen tjock och ett par Peltorlurar av bästa kvalitet
hade varit på plats.
Sedan har vi alla andra fordon, lika
risiga, lika högljuda och lika stinkande. Massor av Lador och små
Fiatar, ett urval av billiga åttiotalsmärke såsom Renualt, Peugot,
Citroën m.m. Osande lastbilar, vissa fruktansvärt gamla, mopeder,
motorcyklar/sidvagnar och till slut ”Coco-taxi”, skitfula
äggformade moppar med plats för två passagerare som är det
absolut dyraste du kan åka och lika obekvämt, dyrt antagligen för
att dessa verkar vara tillverkade på nittiotalet. Sedan
Sovjetunionen fick lämna in har ett ekonomiskt samarbete med kina
uppstått vilket presenterar i kollektiva fordon samt en uppsjö av
små kinesiska fordon lämpliga som taxi. Hur är då
trafiksituationen i Havanna undrar ni kanske? Jo, här råder en
finurlig kommunistanarkistisk bondförståndig ordning, man använder
tutan i alla lägen vilken på de annars så bedrövliga fordon
fungerar både bra och högt, man håller fartbegränsningarna och
man fyller bilen till bristningsgränsen med passagerare vilket
resulterar i en förhållandevis säker och miljövänlig
trafiksituation. Jag bor på tionde våningen i en del av Havanna som
kallas La Habana libra, ”det befriade Havanna” som är den
nordvästliga nyare och ”moderna” delen av Havanna. Huset är
förstås slitet och enkelt byggt så trafiken hörs som om jag bodde
mitt i en rondell men här uppe slipper jag avgaserna vilket ju är
skönt.
Det är nog inte omöjligt att jag
återkommer i detta tema, tänkte lägga en dag åt lite
”trainspotting” av unika fordon med kameran som vapen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar