15 januari 2012

Hemma hos...

Lördag
Var hemma hos en god vän i dag. Hyrde Miguel och hans Cheva från -56 och begav mig ut på äventyr, hamnade så småningom en bra bit väster om Havanna på en höjd med fantastisk utsikt över staden, För några år sedan verkade och bodde en man vid namn Ernest Hemingway i här, i en villa som besöks av folk från jordens alla hörn. Själva huset är inte öppet men tack vare dess öppna planlösning och stora fönster har man liksom full insyn. Terassdörrar står öppna och min kamera gick varm och jag fick med mig ett stycke digital historia från min absoluta favoritförfattare. Villan hålls med hjälp av inträdespengar i ett gott skick och den stora trädgården är välskött och erbjuder många svala viloplatser. Inne i huset pryds väggar av oräkneliga jakttroféer och konst, bland annat en stor Monét som hänger i skrivrummet där många av Hemingways verk fick liv. Inredningen är intakt och allt har lämnats så som det en gång såg ut, halvt urdrucken bardisk, små suspekta anteckningar på väggar och annat kuriöst.
Åkte vidare genom Havannas gator vilket är spännande, man får inte vara räddhågsen, vägarna är fulla av hål som undviks galant av Miguel och han använder tutan både i varnande och upplysande syfte. -här kommer jag, se upp! eller -flytta dig lite! eller -hej vackra kvinna. Kombinationen av ljudnivån och den fruktansvärt avgasfyllda miljö gör att man inte orkar mer än några timmar och det hela kostar några hundra svenska kronor.

1 kommentar:

  1. Vilken fantastisk Havannakorrespondent du är! Verkligen en fröjd att få följa med på ditt äventyr. Ser fram emot att se dina bilder! Kram T

    SvaraRadera