17 januari 2012

Kuling & jazz


Sista söndagen
Efter en mysig stund på Hotell Melhia Cohiba tillsammans med min syster som jag chattade en stund med, tog jag en promenad längs havet som bjöd på spänning idag. Vi har haft ett blåsigt dygn så vågorna gick höga och när de träffar vågbrytaren kastas de högt upp och över för att sedan skvalpa ner på Malecon. Fick med skådespelet på både film och bild innan jag gjorde ett återbesök på Gringo Viejo där jag nu sitter och väntar på lite lamm med, citat; Ossobukko? Alltid lika spännande att välja från menyer utan översättningar. Som sagt trivs jag på denna lilla mysiga pärla, varmt och vänligt bemötande.
En stund senare: lammet smakade gott och det visade sig att, citat; Ossobukkon var en välsmakande sås smaksatt med ett litet stänk av den grekiska nationaldrycken. Stor portion, och lite glass med kaffe som dessert gör att jag står mig resten av dagen. På tal om kaffe så får man oftast riktigt bra kaffe här på Kuba, starkt och mustigt och de kan göra en bra latte också. Glömde att berätta om det förälskade paret jag mötte på vägen hit, det är söndag så man passar på att gosa lite med varandra. De satt nere vid Malecon och hälsade hjärtligt när jag passerade och jag passade på att hala fram kameran, efter ett gulligt foto av dessa två tog resolut mannen kameran från mig och lånade ut sin mycket söta flickvän en stund för ett förevigande, de är så underbart spontana och varma att ha med att göra. De imponerades djupt av min skandinaviska hy som står i definitiv kontrast till invånarnas här. Restaurangen börjar så smått fyllas och jag ska be om notan och ge mig ut på nya upplevelser.

Med mätt mage strosade jag hem till hotellet på gator med söndagslediga kubaner som sitter i sin ”trädgårdar” och låter tiden gå, några grillar lite och dricker en inhemsk öl (Crystal). Det finns en nyfikenhet som inbjuder till öppenhet och små samtal uppstår. De flesta har ledigt och ingen marknad är öppen men mycket folk som köar till olika nöjesplatser som tex. tivolit som är mycket populärt. Jag sprang ihop med kanadensaren från i förrgår som var på väg till Gringo Viejo för ett sista skrovmål innan han skulle hem till Kanada, hans goda humör och engagemang får en att le och tycka om mänskligheten. Här på hotellets bar sitter personalen och ser en kubansk actionfilm, det är allmänt slött, slappt och trivsamt. Klockan är siesta och jag ska avsluta min kaffe con leche och gå upp på rummet och slumra en stund, vid tio är det jazzklubben runt hörnet som gäller där det spelas riktigt bra levande musik framförd av gräddan bland Havannas musiker i denna genre.

1 kommentar:

  1. Du verkar ju vara den perfekte kubanen men jag hoppas verkligen att du kommer tillbaks till svala och välbärgade Sverige för tänk på att det är p.gr a detta land som du kan njuta så fantastiskt där nere. Dessutom längtar VI efter dig. Du skriver mycket bra. Jag ska göra en liten bok av det.
    Din stolta mamma

    SvaraRadera