21 januari 2012

Mellan två världar


Ja vad säger man, efter två helt otroliga veckor på Kuba. Känns lite som att man borde ge sig själv lite distans innan man försöker att ge sig på en sammanfattning som ”make sense”. Sista dygnen tillbringade jag med att åter ta en tur med dubbeldäckaren, man kan ta den flera gånger, mycket att se. Sista kvällen tog Björn och IB (paret från Kramfors) och jag en taxi in till gamla stan och åt en utmärkt skaldjurstalrik på en mycket trevlig restaurang inrättad på taket under bar himmel. Lustigt klädda servitörer, typ pirat, och en vacker ung trubadur gjorde sista måltiden till en fin upplevelse. Våra reskassor var hårt ansträngda, så vi nödgades att skippa kaffet till förmån för utreseskatten. En sista promenad genom city och sedan Ladataxi hem till hotellet där hör och häpna varmvattnet återvänt. På morgonen tog vi farväl av hotellpersonal och bordade transferbussen som denna gång gjorde stopp vid Kubas högsta bro och lagom där fick vi reda på att utreseskatten tydligen redan var betald av flygbolaget. Vi anar att detta är ett sofistikerad sätt att krama de sista pesosarna ur oss. För mina sista pengar köpte jag mig en ryggväska eftersom man var tvungen att ta cigarrerna i handbagaget. På måndag tänker jag försöka hjälpa Apollo lite med sin marknadsföring.
Flygresan hem bjöd på ganska gropigt väder, första gången för mig att få rejäla luftgropar och de uppskattades inte alls. Sov inte en blund på planet så nu sitter jag här på lördagskvällen jetlaggad och med en begynnande förkylning i kroppen.
Fick mycket uppmärksamhet från min bror och en vän igår under min långa och grundliga genomgång av resan. Det är riktigt kul att rekapitulera med hjälp av alla bilder och goda minnen. Många skratt och jag njuter i stora drag av att både vara hemma och att fortfarande ha delar av mig kvar i Havanna, delar som min bror gärna hjälper mig med att stanna kvar.

Tillsvidare från er hemkomna Havannakorre   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar