13 januari 2012


Måndag kväll
Sitter med min vän Kåre, han är norsk och vi sitter och samtalar om dagens erfarenheter. Vi är rörande överens om det ickekulinariska Kubanska köket. Idag åt jag en grillad skaldjurstalrik på en restaurang nära Hotell National (borde innebära något kan tyckas). Samma ”rutinerade” service, en visar till bordet en tar upp beställning, en sköter drickat och ett gäng lirar med maten. Först lite bröd, i svenska mått lite uppvärmt korvbröd med en klick djupfryst smör, man vet att man är på Kuba när smörknivar smattrar mot porslinet som kastanjetter i desperata försök att göra smörbetongen bredbar. Sedan lååång väntan då man passar på att studera sin omgivning, femtiotalsinredning med massor av marmor, stuckatur och ädelträ. Säkert oerhört flott en gång i tiden nu bara charmigt/slitet. Vid bordet intill sitter två par högljudda nordamerikaner som imponerar på alla med sitt menyval och kroppsomfång, de valde flamberad gräddtårta till dessert vilket satte hela personalen på omänskligt prov. Här kommer maten, som sagt en grillad skaldjurstalrik som består av stora fint rensade räkor, en rejäl utbankad! hummerstjärt, vit fiskfile på en bädd av tärnad morot, kålrot lite sallad och purjolök. Ur en hög hårt sönderkokt potatis tornar ett cocktailglas med makrill i tomatsås!. Allt är tyvärr förstört på grund av tillagningstiden som lätt kunde halveras om inte mer. Det är torrt, okryddat och oaptitligt, räkorna är sega som hubbabubba, fisken påminner om gammalt knäckebröd utan krisp och hummern smakar oblat. Jag doppar lite av fisken i makrillen men lämnar sedan denna för gott. Imorgon ska jag ut och fixa lite nya hål i min livrem och prova pizza.
Tisdag
Ingen pizza idag, tog en hotellrumsdag eftersom gårdagens gastronomiska äventyr försatt min matsmältning ur lag. Tittar på lite medhavda filmer och TV-serier och läser. Jag mår förhållande ganska bra men brist på fungerande toaletter gör att jag inte riktigt vågar mig ut. Tar mig en kopp te då och då nere i baren och får samtidigt lite medlidande av Barbara. Ganska mysigt faktiskt och bara slöa och filosofera lite över äventyret så här långt.
Onsdag
Vaknade halvsex! och mådde fint, bestämde mig för en liten morronpromenad längs havet och fick se en vacker soluppgång, lät tyvärr kameran stanna hemma, lite synd faktiskt. Avslutade promenaden med frukost på en restaurang nära köpcentret (fem butiker med litet urval) och satte mig sedan på Habana Best View, dubbeldäckare med öppen övervåning. Turen tar cirka 1,5 timmar och täcker in Havanna på ett trevligt sätt, lite av varje. På bussen träffar man folk från hela världen, jag valde att samtala lite med ett par från Genarp som kände både mina barns mor och visste tydligen vem jag var också, jorden är alldeles liten. Tömde batteriet på kameran halvvägs så det får nog bli en repris på turen tror jag. Delar av nya Havanna blandar friskt mellan fräscht och fallfärdigt, pompösa hotell alá Las Vegas och totala ruckel vägg i vägg.
På kvällen lagom tills jag skulle ut och äta middag drev ett mäktigt åskoväder in och ett monsunregn spolade både bilar och fotgängar av gatan. Valde att stanna på restaurangen tills det hela lugnat ner sig, kändes lite osäkert att gå upp på rummet som är på tionde våningen. Sent i säng med en sval nytvättad, ozonmättad luft i rummet, synd bara att gatlivet är ganska livligt även på nätterna, man vaknar ofta till dessa f-bannade tutorna som invånarna frekvent använder.
Torsdag
Klockan är tolv och jag ska snart ut och käka lunch, gå på banken och ta en tur till Hotell National och testa deras internet. Idag är det riktigt varmt, klarblå himmel och minst 29 grader med det känns ganska friskt efter gårdagens oväder.
14:00
Lunch och bank avklarat, efter det in på National för lite internettime vilket sket sig eftersom de inte hade Wifi (nackdelen med MacBook Air) så det får bli Hotell Cohiba imorgon. Sjukt varmt så det får bli en bok i skugga idag. Samtalade med en trevlig kanadensare under lunchen som var på Kuba för 23:e gången!
22:00
Två högljudda finskor har flyttat in rummet intill, fattar inte ett skit vad de säger men till motsatts mot förra gästen röker icke dessa och det är skönt för hotellet är inte bara lyhört utan också ”lydoft”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar