17 januari 2012

Lite separationsångest


Söndagskvällen avslutades som bestämt på jazzklubben runt hörnet, en fullpackad intim rökig lokal som rymde kanske hundra gäster. De öppnar klockan tio men man får vara där tidigare och köa för bord. För tio pesos får men två drinkar och en musikupplevelse i särklass, mycket hög nivå på musikerna i detta dansande land. Kom tillbaka på rummet och hölls vaken till runt fyra av galet hög salsamusik, kubanerna kan festa vill jag lova och deras teori verkar vara att bakfyllan lämnar åt måndagen.
Efter morronkaffe och erfarenhetsbyte med Kramforsparet begav jag mig idag (måndag) i östlig riktning, alltså mot de äldre delarna av staden. Jag lämnar med förkärlek kartan hemma för att på så vis inte låta något styra, hem hittar man alltid. Måndagsförmiddag i Havanna bjuder på mycket folk, stor kommers med en uppsjö av små och stora diversehandlare. Allt från cykelhandlare till mycket små butiker med blandade avloppsrör! nya och begagnade. Gatusäljare med varor som lök, popkorn och sopkvastar ropar ut dagspriset på sina varor och jag har snart förvirrat bort mig. Hittar efter några kilometer Malens och sätter mig på en liten uteservering för kaffe och smörgås med havet och den friska vinden som bordskamrater.
På eftermiddag har jag varit och gjort lite inköp för hemresan, souvenirer och cigarrer så klart och sitter nu i hotellbaren och funderar på var jag ska äta middag ikväll, fick några adresser av paret från Kramfors som jag kanske skulle prova. Lite kul igår förresten, stötte på två nyanlända gentlemän från Norge igår i vilkas ögon lyste frustration och halvpanik. Stora frågor om varmvatten och språkförbistring och jag kunde bara le och svara lite svävande på dessa frågor, jag har med andra ord passera invänjningsfasen och befinner mig nu i ett mycket avkopplad närvaro och är bekväm i tillvaron.
Om den lite mer marginella handeln här kan jag berätta att just i detta ögonblick uppvaktas två vackra kubanskor flitigt av dels en man från Irland och en från grannlandet Norge. Det hela sköts snyggt och ganska diskret och ingen tycks tycka illa vid. Fenomenet är väl utbrett och erbjudanden är inte ovanliga och könsfördelningen är jämnlik. Personligen tilltalar den här formen av umgänge inte mig, jag nöjer mig med att studera, sitter hellre här vid min dator och dokumenterar livet omkring mig (märkte ni Ferdinanassociationen).
Det här blir sista bloggen på plats, bara några dar kvar sedan hem till vintersverige. Är lite splittrad i min hemlängtan, kan man ta med vädret hem?, som just idag är helt underbart. När jag är klar här ska jag gå ner och sätta mig vid havet på min älskade Malecon och bara ha det riktigt lugnt och skönt.

                                       På återseende, er hängivna Havannakorre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar