6 januari 2012

På plats

Ja då var man i Kuba. Sitter på Hotel Melia Cohiba eftersom det är ända stället som har internet i min närhet. Ska träffa Apollo för diskussion angående en del brister, dåligt med varmvatten, inget wifi trots tydlig info om det vid köp av resa och så var det ju visumet som inte behövdes.
Nog med gnäll! Efter att hämtat bagage och hittat rätt buss begav jag och ett tjugotal andra skandinaver mot Havanna, en minst sagt minnesvärd resa på två timmar. Vägarna kantades av liftare, ett av de vanligaste, säkraste sättet att ta sig fram, dessutom trängdes dessa med kor och hästar som bara står där vid vägkanten och glor. Med ett stort leende på läpparna lät jag intrycken möta mig och jag är fascinerad. Här råder ett förfall, allt är mycket slitet men rent ty kubanerna är stolta och ett utomordentligt renligt folk. Det städas i varje vrå, gatkanter, fönster, flaggstänger ja det råder en slags nationell mani. Igår när jag checkat in tog jag en snabb katt-tvätt och med hjälp av min nya vän Ruben som jobbar som piccolo på hotellet hittade jag en liten restaurang och åt en trerätters för 180! kr som smakade fantastiskt, -mor jag har hittat brylépuddingens mecka. Vet inte riktigt när jag somnade ackompanjerad av salsamusik och ciggardoft igår, är lite tidsförvirrad men jag vaknade redan vid sju. Fortfarande inget varmvatten så jag är nog den skitigaste snubben för närvarande i detta land.
Min plan är att försöka uppdatera bloggen var tredje dag, det är dyrt med internet. Igår glömde jag att stänga av min Iphone och fick under bussresan ett sms från telia att jag var uppe i 500!! kr så den är nu avstängd. Undrar hur mycket det kostat om jag gjort något tex. sms:at. Ganska nyttigt att som ständigt uppkopplad ta semester från detta fenomen också.
Idag tar jag det lilla lugna och försöker komma över jetlaggen. Har möte med Apollo klockan 11:00, får se om det kan tänkas kompenseras lite.

                                          Tillsvidare -Viva Cuba! er resenär i det Karibiska öriket.

1 kommentar:

  1. Hej min älskade bror! Njuter av allt du skriver, låter som du verkligen är levande i varje cell av din kropp, tar in alla nya intryck, med en överbelstning av alla dina sinnen, ser, luktar, känner, smakar, hör allt som händer och finns runt dig.
    Bamsekramar!

    SvaraRadera